Paasproject Paasproject
Paasproject kindernevendienst: ‘Een teken van leven’

Deze weken leven we toe naar het Paasfeest. Wat is het een prachtige lente. Genieten jullie ook zo van de zon en de bomen die in bloei staan? Het is de tijd van nieuw leven.
Het thema van de kindernevendienst in deze Paastijd is ‘een teken van leven’. God geeft ons tekenen van leven en we kunnen een teken van leven geven aan elkaar. Zie jij wel eens een teken van God? Bijvoorbeeld in de natuur? Ga je wel eens beeldbellen met oma, zodat je haar even een teken van leven geeft?

Juist nu in deze Paastijd wordt ons gevraagd om afstand te houden tot elkaar. Zodoende hopen we dat minder mensen ziek worden van het onzichtbare virus. Je gaat niet naar school, je ouders werken misschien wel thuis en je ziet je opa en oma waarschijnlijk een poosje niet. Wij zien elkaar deze weken daarom ook niet in de kerk. De kindernevendienstcommissie vindt dat jammer. Dus via de website van de Gorechtkerk geven we jullie nu een teken van leven. We zijn jullie niet vergeten!

Wat kan je de komende weken van ons verwachten:
  • Af en toe kan je tijdens de kerkdienst via kerkomroep.nl een filmpje zien van het paasproject.
  • Heb je het boekje van het Paasproject er al bij gepakt? Daar staan ook allerlei ideeën in om thuis te doen.
  • Tijdens het Paasproject waren we bezig met het voorbereiden van een gezellige tafel voor het Paasontbijt. Ga je hier thuis mee door? Je kan mooie bloemen knutselen voor op tafel en een papieren beker en bord versieren.
  • Met Palmpasen versieren we altijd een mooie Palmpasenstok, met allerlei vrolijke kleuren, lekkere snoepjes en een broodhaantje bovenop.. Ga je thuis aan de slag? Onder dit berichtje lees je hoe je dit thuis kan doen. Ga je samen in een vrolijke optocht door de tuin of woonkamer lopen?
  • De Paaszondag hoort eigenlijk echt een feestje te zijn. Houd de website de komende weken in de gaten, want daar vind je de instructies om samen thuis gezellig te maken.
  • Natuurlijk sparen we samen ook door voor de skelterbaan van de school van Visio (meer informatie hierover volgt in een ander berichtje).
Instructie Palmpasenstok

Zondag 5 april 2020 is het Palmpasen!
Maak jij thuis ook een Palmpasenstok?

Wat heb je nodig:
  • 2 stokken, eentje langer dan de andere, zodat je een kruis kunt maken. Bijv. 60 cm en 80 cm.
  • Crêpepapier in de kleuren wit, groen, geel en paars
  • Een takje
  • Een broodje (bij bakker Haafs te koop in de vorm van een haantje)
  • Paaseitjes of andere snoepjes of doppinda’s
  • Rozijntjes
  • Een touwtje
Wat ga je doen:
De twee takken vormen samen de vorm van een kruis. De versieringen hebben allemaal een betekenis en verwijzing naar een onderdeel van het paasverhaal.
  1. Begin met het maken van het kruis. Vorm met de 2 stokken een kruis. Maak ze stevig aan elkaar vast met een schroef of touw. Er komt namelijk behoorlijk wat gewicht aan te hangen.
  2. Kies in de lijst hieronder mogelijke versieringen (de betekenis staat erbij!)
  3. Versier de stok met de kleuren papier.
  4. Maak een takje met groen met een touwtje vast aan de stok.
  5. Maak een slinger van paaseitjes.
  6. Maak een touwtje vast aan het doosje rozijntjes.
  7. Kies uit de ideeën voor versieringen, bijvoorbeeld een hart, een ketting van pinda’s, snoepjes, etc.
  8. Is je stok klaar? Plaats dan het broodhaantje boven op de stok.
Uitleg versieringen:

Waarom een kruis?
Het kruis doet ons denken aan het sterven van Jezus.
Waarom die kleurige versiering?
  • Wit crêpepapier
    Wit is de kleur van de opstanding uit de dood. Jezus is doodgegaan en daarna uit de dood weer opgestaan. Hij leeft!
  • Geel crêpepapier
    Verwijst naar Pasen - het feest dat de opstanding van Jezus viert, die daarmee de deur openzet naar eeuwig leven voor allen die in Hem geloven.
  • Groen crêpepapier
    De kleur van nieuw leven is groen. Wij mogen samen met Jezus beginnen aan een nieuw leven met Hem.
  • Paars crêpepapier
    Paars is de kleur van koningen. Jezus is onze koning! Koning van hemel en aarde. Niemand is groter dan Hij!
Waarom een takje groen?
Toen Jezus op een ezel Jeruzalem binnenreed, zwaaiden de mensen met palmtakken
Waarom ongeveer 30 rozijnen in een doosje?
Judas had Jezus verraden voor 30 zilverlingen
Waarom een ei?
Een ei is het symbool van de opstanding.
Uit een ei komt nieuw leven (kuikentje).
Waarom een hart?
God houdt zoveel van ons dat hij zijn eigen Zoon voor ons gegeven heeft.
Waarom snoep?
Dat verwijst naar de blijheid omdat Jezus is opgestaan uit de dood.
Waarom brood?
Het brood doet ons denken aan het brood dat Jezus zegende tijdens het laatste avondmaal. Het wijst op het lichaam van Jezus.
Waarom in de vorm van een haan?
Petrus had 3 keer gelogen; hij zei dat hij Jezus niet kende.
Hij kreeg spijt toen hij de haan hoorde kraaien.