Groene tips vanuit de Groene Gorechtkerk. Groene tips vanuit de Groene Gorechtkerk.
Een nieuw jaar begint vaak met goede voornemens, vanuit de commissie Groene Gorechtkerk hebben wij die ook gemaakt.

Ons plan is om 1 keer per maand iets op de website te plaatsen rondom duurzaamheid. Dit kunnenpraktische tips zijn of een tekst die je aan het denken zet.

Gelukkig gebeurt er al een hele hoop in de Gorechtkerk in het kader van verduurzamen en zijn we ersteeds meer van bewust van het feit dat het roer om moet. Niet alleen in de kerk, maar ook thuis kun je heel veel doen, alle beetjes helpen.

Ter inspiratie
Via de site ‘52weken duurzaam’ kun je wekelijks gratis tips/inspiratie om door te gaan met verduurzamen in je mailbox ontvangen. Het is sowieso leuk om eens te kijken op hun website.

Ook leuk om eens op te neuzen is de site van de Groene Kerken https://groenekerken.nl/ en duurzaam Groningen https://duurzaamgroningen.nl/

Praktische tip:

Plastic flessen verminderen in de huishouding:

Als je de gewone huishoudschoonmaakmiddelen koopt, dan bestaan deze uit ongeveer 90 %water. Deze schoonmaakmiddelen zitten in plastic wegwerpflessen die vervoerd moeten worden. Eigenlijk vervoer je dus voor een groot deel water en de flessen verdwijnen in de afvalstromen. Dit is een extra belasting voor het milieu. Het kan ook anders.

-Plastic flessen verminderen en aan je conditie werken:
Neem je lege afwasmiddel-wasmiddel-allesreinigerflessen e.d. mee, stap op de fiets en ga naar de De Nieuwe Weg, Nieuweweg 5 Groningen. In deze winkel kun je je eigen flessen hervullen of gebruik maken van oude, lege, schone plastic flessen die daar aanwezig zijn.

Voor diegenen die niet willen/kunnen fietsen, maar toch minder plastic wegwerpflessen willen gebruiken, zijn er gelukkig al veel mooie alternatieven die ook prima werken.
-Wasstrips voor de wasmachine: 1 strip is goed voor een volle trommel, bij een halve trommel was, scheur je de strip gewoon doormidden. Deze wasstrips zijn geschikt voor alle soorten was, dus geen gedoe met allerlei soorten wasmiddelen.
-Navulzakjes poeder voor de afwas, allesreiniger en wc reiniger e.d. Deze navulzakjes poeder los je op in water In je eigen oude plastic fles, zo creëer je je eigen schoonmaakmiddelen. Geen extra water wat vervoerd moet worden, geen extra plastic flessen nodig.
Bedrijven oa.:
Brauzz wasstrips en navullingen. Alles biologisch afbreekbaar, online bestellen.
Hakuna Matata, Ecopods, Yousea.

-Vloeibare wasmiddel zelf maken met natuurlijke produkten. Op internet en in de bibliotheek kun je genoeg informatie vinden. Vaak heb je niet meer nodig dan soda, een stuk zeep, rasp en warm water. Een kind kan de was doen. Het milieu vaart er wel bij en het is goedkoop.

-Wasnoten, die gaan in een zakje mee de wasmachine in.

-Shampooflessen zijn ook niet meer nodig, met de shampoo zeepblokken wordt je haar prima schoon, gewoon te koop bij de drogist.

Genoeg tips om de plastic wegwerpflessen in de ban te doen.
Heb je zelf groene, duurzame tips, laat het ons weten: groenegorechtkerk@gorechtkerk.nl, dan kunnen we die een volgende keer opnemen in de tips.

Vriendelijke groet,
Commissie Groene Gorechtkerk