Een kerkdienst in De Dilgt en een uitnodiging !!! Een kerkdienst in De Dilgt en een uitnodiging !!!
“De Dilgt is een moderne woonzorglocatie op een prachtig en groen terrein, aan de rand van Haren. Ongeveer 350 bewoners ontvangen hoogwaardige zorg, begeleiding en/of ze verblijven er om te revalideren”

Het bovenste citaat kunt u lezen op de website van de ZINNlocatie De Dilgt.
Misschien bent u er wel eens geweest. Even bij iemand op bezoek, een goede bekende of een familielid, uw vader of moeder of misschien zelfs uw partner.
Het is mooi dat er een voorziening is zoals De Dilgt, maar de keuze om er te gaan wonen wordt meestal niet vrijwillig gemaakt. Er is altijd een aanleiding. Er is sprake van verlies, verlies van gezondheid, lichamelijk of geestelijk en thuis wonen lukt verdrietig genoeg niet meer.  Zo is De Dilgt voor velen hun nieuwe huis geworden. Maar om van een huis ook een thuis te maken, is veel nodig.
Naast goede zorg zijn oprechte aandacht, warmte, een goede sfeer, tijd en geduld, ontspanning en humor ook van belang. Dit hebben we allemaal nodig.

Aandacht voor spiritualiteit en zingevingsvragen hoort ook in het bovenstaande rijtje. Daarom is voor veel mensen een wekelijks bezoek aan de kerk zo van belang. Omdat men al jaren gewend is om naar de kerk te gaan en het niet goed voelt om niet te gaan, omdat het houvast biedt, om bemoedigd te worden, omdat de kerk een plek is waar je kwetsbaar mag zijn, om de ontmoetingen en gesprekken met anderen, om te zingen en te luisteren, om de koffie en cake na afloop van de dienst.

De kerkdienst in De Dilgt wordt gehouden in het Grand Café.  Door de week biedt het Grand Café onderdak voor de bingo, muziek en ZINN Café met spelletjes en zondags voor een kerkdienst. Geen stijve kerkbanken maar ronde en lange tafels en stoelen met een pluche zitting.
De voorganger heeft vanaf haar plek het uitzicht op de kerkgangers en bar met bierpomp. Voor haar staat een glaasje water klaar net zoals voor alle kerkgangers. De microfoon is ingeschakeld en het geluid goed afgestemd, de stander is goed aangedraaid om het scheefzakken tijdens de dienst te voorkomen, de paaskaars brandt, het avondmaalstel staat op de tafel, een oude bijbel staat opengeklapt, het liturgisch kleed met de juiste kleur is uitgerold.
Op de tafels staan koffiekopjes klaar en op de bar staat een schaal met cake voor na de dienst. De liturgie is in groot en klein formaat te krijgen en wordt uitgedeeld bij de deur. De kerkgangers worden welkom geheten en naar een plekje gebracht.  Sommigen komen op eigen kracht en een aantal wordt gehaald of gebracht. Het is ontroerend om te zien met hoeveel doorzettingsvermogen iemand achter een rollator naar binnen schuifelt.  Het is bijzonder om te zien hoe mentaal sterk en krachtig mensen kunnen zijn ondanks hun kwetsbaarheid.
Een kerkdienst in De Dilgt is anders dan bijvoorbeeld een dienst in een van de andere kerken in Haren. De sfeer is wat losser, wat gemoedelijker of zelfs intiemer, af en toe gefluister, de zang is zacht en soms onbedoeld meerstemmig, maar ook spontane solozang van iemand die alleen meezingt met de melodie van de organist. De tekst van het lied zit kennelijk in haar hoofd gebeiteld. Ik vind zoiets mooi!! Na ruim drie kwartier mogen we de zegen ontvangen en al vrij snel na de zegen de koffie en de cake.
Ik ga als vrijwilliger met plezier naar de diensten in De Dilgt.
Een keer in de vier weken help ik mee om alles klaar te zetten samen met twee andere vrijwilligers en maak een niet ingewikkeld praatje met de kerkgangers. Vanaf ongeveer kwart voor negen tot ongeveer kwart voor twaalf ben ik in De Dilgt. Helaas is het aantal vrijwilligers op dit moment eigenlijk te weinig om wekelijkse kerkdiensten te kunnen blijven organiseren en dat is gezien het bovenstaande verhaal erg jammer.
Hierbij worden u en jij dan ook uitgenodigd om eens een keer mee te kijken of mee te doen met de voorbereiding van een dienst. Wellicht word je enthousiast en zou je met enige regelmaat mee willen helpen. Dat zou mooi zijn.
Wil je meer informatie, dan kun je contact opnemen met Els van der Weijde, geestelijk verzorger in De Dilgt of met ondergetekende.

Met een vriendelijk groet,
Dolf Wildeboer (vrijwilliger)

Dolf Wildeboer (d.wildeboer@home.nl /06-37649743)
Els van der Weijde (e.vanderweijde@zinnzorg.nl /050-5852496 op ma, di en do)