Groene tips vanuit de Groene Gorechtkerk. Groene tips vanuit de Groene Gorechtkerk.
Van ruilen komt geen huilen!
Onze tweede duurzame tip om elkaar te stimuleren de wereld een beetje duurzamer te maken, gaat over kleding. In onderstaand bericht kunt u/jij enkele feiten lezen die we van de ’52-weken-duurzaam’site hebben gehaald. Het zijn feiten waar je van schrikt. Toch zijn er veel mogelijkheden om zelf iets te verbeteren op dit gebied. Wees creatief en begin gewoon. De duurzame tip van de ruiltassen kregen we van eengemeentelid die er zelf al tijdje gebruik van maakt met veel plezier.
Heb jij duurzame tips voor ons, laat het ons weten!
groenegorechtkerk@gorechtkerk.nl, samen kunnen we een hele hoop kleine stappen zetten richting
een duurzamere wereld.

Waarom?
Gemiddeld kopen wij Nederlanders 46 nieuwe kledingstukken per jaar. Bizar! Veel van die kleding dragen we amper en blijft ongebruikt lang in de kast hangen om vervolgens op de afvalberg te belanden. We produceren wereldwijd vier keer zoveel kleding als tien jaar geleden. Daarnaast wordt de gemiddelde levensduur van een kledingstuk steeds korter. Door overproductie bereikt dertig procent van de geproduceerde kleding nooit iemands kledingkast. Alleen al in Nederland leidt ‘fast fashion’ tot een kledingberg van 235.000 kilo. Zo’n 350 voetbalvelden vol! Bijna zeventig procent van al die kleding belandt direct in de verbrandingsoven. Pfff.

Mode is een van de grootste vervuilers ter wereld. Jaarlijks kappen we miljoenen bomen om kleding te maken. Voor één T-shirt zijn duizenden liters water nodig. Polyester kleding draagt bij aan de plastic soep. En een kwart van alle pesticiden in de landbouw wordt gebruikt in de katoenteelt.

Deprimerend? We kunnen het ook leuk maken. Nee, van ruilen komt geen huilen!

Tips:
- Ga je kledingkast eens bij langs, wat heb je echt nodig, wat kan naar een goed doel, wat kan geruild, wat kan
   gerepareerd of waar kan ik iets anders van maken, waar kan ik iemand anders blij mee maken.
- Waar kan ik tweedehandskleding kopen? Er zijn genoeg mogelijkheden in de buurt, bijv de rommelmarkt Haren,
- Iedere zaterdagmorgen kan kleding ingeleverd worden voor de kledingbank Maxima, van 10-12.00 uur in buurthuis
  de Mellenshorst, Waterhuizerweg 36.
- Bezoek eens een kinder/volwassen kledingbeurs.
- Koop, voor zover het mogelijk is, kleding die fairtrade is.
- Ruil te kleine kinderkleding met vrienden/buren.
- Kledingruiltassen:

De kettingruil is voor dames- heren-, kinderkleding, je geeft aan waar je behoefte aan hebt.
Enkele websites:

Vanaf hier.
Clothingloop
Kettingkledingruil
Clothingloop

Heel veel plezier en wees creatief, we hopen dat dat u/jij nieuwe inspiratie hebt opgedaan met deze informatie.

Eerdere Groene tips januari 2024  Groene Tips

Hartelijke groet,