dinsdag 15 maart 2022

dinsdag 15 maart 2022
Locatie:
 Gorechthuis

Iconen zijn mooi en toch ondoorgrondelijk. Waarom zijn iconen zo anders dan andere schilderijen? Je voelt dat de iconen te maken hebben met een andere gevoelswereld, die je alleen kunt begrijpen als je ze bekijkt in de wereld waarin ze thuishoren, namelijk de geloofsbeleving van de Oosterse kerken.

Het Griekse woord icoon bekent ‘beeld’ of ‘afbeelding’. Paulus noemt Christus ‘het beeld – de icoon – van de onzichtbare God’ (Colossenzen 1:15). Binnen de Oosters-orthodoxe kerk spelen iconen zowel in de kerk als thuis een wezenlijke rol. Voor de gelovigen zijn het niet slechts afbeeldingen, maar weerspiegelen ze ook de ware aanwezigheid van de afgebeelde personen. Iconen verbeelden zo het goddelijke, als ‘vensters op de eeuwigheid’.

Tijdens deze avond zullen de iconenschilders ons meenemen in de wereld van de iconen. Hoe worden ze gemaakt? Wie zijn er op de iconen te zien?

Elisabeth Schreuder en Johanna Kouwenhoven maken iconen, zijn deskundig op het gebied van de Orthodoxe traditie en zijn gevestigd in het 13e-eeuwse kerkje van Lettelbert.

Datum:           Dinsdag 15 maart
Plaats:            Gorechthuis