maandag 31 oktober 2022

20.00 uur
Locatie:
 Ons Centrum

Stanley Hauerwas is in 2001 door Time Magazine uitgeroepen toe Amerika’s beste theoloog. Hij is beroemd( of voor sommigen berucht) vanwege zijn uitgesproken kritiek op het Amerikaanse christendom. Volgens Hauerwas hebben liberale en evangelicale theologen en kerkleiders het christelijk geloof in de uitverkoop gedaan. Via niets ontziende machtspolitiek proberen ze hun eigen idealen aan de samenleving op te dringen. Hauerwas houdt zijn geloofsgenoten echter ook voor dat er een uitweg uit de crisis is. Ze moeten terug naar wat volgens Schrift 9en traditie de basis is: het geloof in Jezus Christus. Jezus is voor hem de belichaming van een alternatieve manier van leven waar niet onze drang naar macht regeert maar de vrede van God. De kerk heeft daarbij de opdracht om in woord en in daad te getuigen van deze vrede.
Het werk van Hauerwas is ook uiterst relevant voor de Nederlandse context. Hij wijst namelijk op iets dat zo vanzelfsprekend is dat we het vaak over het hoofd zien: geloven kun je niet alleen. We hebben een kerk nodig, een gemeenschap van ‘zusters en broeders’.