Terugblik T*N*D*
Terugblik T*N*D*
2025 We gaan verder met het thema Jouw influencers met nieuwe deelthema’s en activiteiten. 2024 Het jaar begon met het thema Roddelen – Kan ik op je rekenen?. Door middel van spellen en video's ontdekten we hoe snel kwaadspreken ontstaat, zowel in de klas als in Bijbelse tijden. Zelfs koning David kreeg hiermee te maken. Met wijze spreuken uit de Bijbel en testjes over ons eigen roddelgedrag leerden we beter omgaan met dit alledaagse thema. Later in het jaar draaide het thema Jouw influencers om de invloed van personen – zowel uit de Bijbel als hedendaagse beroemdheden – op onze keuzes en waarden. We verkochten koekjes met de beste verkooppraatjes voor "gebakken lucht" en onderzochten hoe sociale media en de Bijbel allerlei rolpatronen beïnvloeden. Taylor Swift, Elon Musk en Paulus van Tarsus kwamen langs voor interviews. En hoe gingen de jongeren zelf om met macht? In het spel De Grote Dalmuti konden ze als Dalmuti de dienaren uit de groep commanderen. Toen het om de verdeling van snoepjes ging, was er hier en daar wel wat machtsmisbruik te bespeuren! 2023 Met het thema De weg naar de top verkenden we persoonlijke groei, talenten en de druk van succesvol willen zijn. Spellen zoals Salaris boden mogelijkheden om geld te verdienen of uit te delen. En onwaarschijnlijk, maar wel interessant: na een grote overstroming strandden we op een onbewoond eiland en startten daar een nieuw leven. Vragen als “Hoe gaan we wonen?”, “Wat doen we met die ene bijbel die in een kist aanspoelt?” en “Komt er een kerk op ons eiland?” stonden centraal. Er werd een nieuwe samenleving gebouwd van mini pioniershout. Het werd een dorpje zonder kerkgebouw, maar wel met kerkdiensten op het strand. 2022 Dit jaar stond in het teken van Liegen of de waarheid?. Escaperooms en praatspellen boden verdieping over eerlijkheid en vertrouwen. Bijbelse verhalen werden verbonden met situaties thuis en op school. Daarnaast was er volop tijd om elkaar beter te leren kennen 2021 De eerste tienernevendiensten stonden in het teken van de vaste onderdelen van een kerkdienst, zoals schriftlezing, gebed en collecte. Bij elk onderdeel speelden we een gezelschapsspel, aangepast aan dit thema. Zo werd het spel 10 Minuten Kraak omgetoverd tot een activiteit waarin dankgebeden, het Onzevader, het drempelgebed en de voorbede verzameld konden worden. | ||
terug | ||