Terugblik T*N*D* Terugblik T*N*D*
Thema Bijbel in de dienst: spel ‘Rondje Bijbel’
Op tafel lag een Bijbel met daaromheen opdrachtkaarten. De jongeren ‘fietsten’ als team om de Bijbel heen en kwamen bergkaarten en dalkaarten tegen en verdienden ‘manna-kaarten’ als energierijke snack. Als basis gebruikten we het officiële spel van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap, maar dan aangepast met veel praktische en grappige opdrachten.

Thema Gebeden in de dienst: spel ’10 minuten kraak’
Er lagen per groepje 40 kaarten op tafel. Om de beurt pakte iemand een kaartje met een zin uit een gebed en las deze voor. Wie verzamelde de meeste dankgebeden? Of de meeste stukjes uit het Onze Vader, het drempelgebed of de voorbede? En zo waren er nog veel meer punten te verzamelen. Het was een strategisch spel en tussendoor was er tijd om over de onderwerpen door te praten.

Thema Rollen in de dienst: spel ‘Weerwolven in schaapskleren’
We speelden een eigen versie van Weerwolven van Wakkerdam. We moesten twee valse profeten in de kerk ontdekken. Ze probeerden gemeenteleden de kerk uit te lokken naar hun eigen bijeenkomsten. Gelukkig hadden we de ouderling, de diaken, de koffieschenker, de organist, de koster en nog veel meer mensen met talenten om dit te verhinderen. De verteller kon de verschillende rollen in een kerkdienst introduceren en dat was verhelderend: “Oh, dus een lector is eigenlijk gewoon een voorlezer??”