Groene Kerk, Duurzaamheid en het College van Kerkrentmeesters Groene Kerk, Duurzaamheid en het College van Kerkrentmeesters
De Gorechtkerk is, als dit wordt geschreven, één van de 428 Groene Kerken in Nederland (zie www.groenekerken.nl/). Dat zijn er weer 22 meer dan de laatste keer dat we als commissie een stukje schreven.
Blijkbaar wordt het gevoel van urgentie als het om duurzaamheid gaat steeds sterker.
We hebben geïnventariseerd wat er door de Gorechtkerkaan duurzaamheid gedaan wordt.
Over het Jeugdwerk en de Diaconale Raad (DIRA) hebben we eerder geschreven.
Nu is het College van Kerkrentmeesters aan de beurt. Het College doet al heel lang aan duurzaamheid als het om het gebruik van energie gaat.
Zo liggen er op de daken van de kerk, het Gorechthuis en de pastorie al lang zonnepanelen.
Daken en spouwmuren zijn geïsoleerd.
De ruimtes in het Gorechthuis kunnen vrijwel allemaal apart verwarmd worden, zodat alleen ruimtes die gebruikt worden, warm hoeven zijn. Het resultaat van die acties is dat de laatste 10 jaar het gas- en electriciteitsverbruik ongeveer gehalveerd is.
In aanloop naar een hybride warmtepomp zijn oude cv-ketels door hoogrendementsketels vervangen. Het warmtepompgedeelte wordt de komende periode geïnstalleerd. Om die van electriciteit te voorzien worden er in december 2023 nog meer zonnepanelen geplaatst.
Het voordeel van besparing van energie is dat geldbesparing en duurzaamheid hand-in- hand gaan, want de financiële terugwintijd is - door de hoge energieprijzen – kort.
Het is natuurlijk heel plezierig dat dat zo is. Maar duurzaamheid is nodig, ook als het niet voordelig is voor de portemonnee, want wij moeten in alle omstandigheden recht doen aan en zorg dragen voor de schepping.

De Commissie Groene Gorechtkerk (groenegorechtkerk@gorechtkerk.nl) bestaat uit Rink
Blankevoort, Michiel Pronk, Ida Stamhuis, Anita Wildeboer, en Tineke Wolters.
Zie ook https://www.gorechtkerk.nl/groene_gorechtkerk